Google Analytics 4 - Hva er fordelene med GA4?

March 3, 2023

WeAssist

En av de største fordelene med Google Analytics 4, er at du nå vil ha tilgang til data og analyse fra brukere på både nettsiden/nettbutikken og i apper. Du kan dermed måle kryss-plattform konverteringer og engasjement på en helt ny og forbedret måte.

Google Analytics 4 (GA4) er en tjeneste for Google Analytics. Gjennom GA4 har man muligheten til å analysere og presentere data som er samlet fra din nettside og app. En stor del av GA4 er automatisert pga. bruk av kunstig intelligens. En av de største fordelene med Google Analytics 4, er at du nå vil ha tilgang til data og analyse fra brukere på både nettsiden/nettbutikken og i apper. Du kan dermed måle kryss-plattform konverteringer og engasjement på en helt ny og forbedret måte.

Hvorfor har Google Analytics blitt fornyet?

Teknologi og internett utvikler seg fort, og mye har endret seg siden 2013 hvor Google introduserte den eldre versjonen av GA4, Universal Analytics.  Med store endringer i forbrukeratferd og personverndrevne endringer i gamle bransjestandarder. Personvern har blitt en stor del av fornyelsen, og Google Analytics følger nåtidens standarder. Personvern og databeskyttelse har blitt en viktig del for brukere og «tech giganter» ettersom mengden data som opprettes og lagres fortsetter å øke betraktelig for hver dag som går.  

Databeskyttelse er viktig, fordi det forhindrer informasjonslekkasjer til selskaper (f.eks. personlig data fra kunde) og minsker risikoen for ulovlige aktiviteter, hacking, og identitetstyveri. Enhver organisasjon som ønsker å jobbe effektivt og sikkert må proaktivt beskytte data og viktig informasjon gjennom regelmessige oppdateringer av sikkerhetssystemet deres.  

Tre viktige fordeler med GA4

  1. Forbedre ROMS (return on marketing spend) med automatiske varsler fra GA4.

Via kunstig intelligens/maskinlæringsmodeller fra Google kan bedriften din motta automatiske varsler fra GA4 når trender begynner å dukke opp i dataene dine. Hvis nettbutikken din selger mer av produkt X, vil du få en varsling av GA4 som gir deg beskjed før du begynner å se salget øke.  Dette gir deg muligheten til å varsle leverandørene dine slik at du kan holde produkt X på lager. Med GA4 kan du forutsi kundeatferder bedre blant forskjellige kundegrupper.  GA4 kan for eksempel lage modeller som beregner den potensielle inntekten til en gruppe kunder eller sannsynligheten for å miste inntekt for ulike brukersegmenter.

  1. Gjør markedsføringskampanjene dine smartere med målgruppeinnsikt fra GA4

Å forene nettsted og appdataene dine er en annen fordel med Google Analytics 4. Selv om du ikke har en app nå, gir GA4 en fremtidssikret løsning hvis du utvikler en senere. I tillegg til å synkronisere nettstedet og appdataene dine, får du en oversikt over hvordan brukerreiser skjer på tvers av de to. GA4 gjør det også mulig å analysere brukeratferd etter deres plassering i kjøpstrakten, som bevissthet versus konvertering.
Når du har en bedre forståelse av hvordan brukere oppfører seg på ulike stadier, har du muligheten til å lage en bedre markedsføringsstrategi. Hvis du for eksempel legger merke til at de fleste av kjøpene dine inkluderer en kupong som deles på sosiale medier, kan du øke investeringen din i sosiale medier. Med GA4 har du muligheten til å skape en relevant markedsføringsopplevelse som gir større inntekter.

  1. Forbedret måling

Med nye og flere funksjoner på GA4 får man muligheten til å forbedre måling av data. Uavhengig av hvilke plattformer du bruker kan du måler et stort og variert utvalg av plattformer. Dette inkluderer appåpninger, sidevisninger, nedlastinger og mer. Det automatiserer det manuelle arbeidet med å merke disse hendelsene uten å kreve ytterligere koding.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Vi tilbyr en rekke tjenester rettet mot digital markedsføring.  

Ta kontakt med oss for en hyggelig prat!  

Trenger du en stødig partner for ditt neste prosjekt?

Vi er ekspertene du kan stole på.

Kontakt oss her!

Vil du lese mer?

Se alle artikler
Se alle artikler