Daniel Papadopoulos

July 27, 2023

Hvorfor er en SEO-analyse viktig?

Samlet sett er SEO-analyser en viktig del av markedsføringsstrategien til en bedrift. En sterk SEO-analyse kan gi en bedre brukeropplevelse til kunder, resultere i en økning av relevant trafikk, bidra til at din nettside eller nettbutikk skiller seg ut fra konkurrenter og at den oppnår bedre resultater/konverteringer.

Search Engine Optimization (SEO) eller søkemotoroptimalisering er praksisen med å optimalisere innhold og teknisk struktur på en nettside for å rangere høyere på søkemotorresultatsidene (SERP) og tiltrekke mer relevant trafikk. En SEO-analyse er en systematisk gjennomgang av en nettsides SEO-tilstand og dens organiske ytelse. Man ser på hvilke søkeord en landingsside rangerer på og som regel sammenligner man disse med konkurrenter. Dette gjør det lettere å identifisere styrker, svakheter og muligheter for forbedring.

Hvorfor jobber vi med SEO analyser?

Vi starter med en vurdering av nettsiden din og landingssidene som trenger ett ekstra løft. Dette gir oss en innsikt på hva vi skal fokusere på. En effektiv og vellykket SEO-analyse gir oss muligheten til å få nettsiden deres til å rangere høyere opp på Google. Formålet med SEO-analysen er å forstå styrker og svakheter til en bedrift som danner et grunnlag for hvilke tiltak vi kommer til å jobbe med over lengre tid.  

Hva inneholder en SEO analyse?

En søkeordsanalyse kartlegger de organiske søkeordene som har verdi og er relevante for bedriften din. Søkeordsanalysen gir en innsikt i hvilke organiske søkeord en landingsside gjør det bra på i nåtid. Analysen gir også en innsikt i hvilke organiske søkeord siden ikke gjør det like bra på. Formålet med en søkeordsanalyse er å forstå hva brukerne søker etter og hvorfor de søker etter det, samt å identifisere de mest relevante og effektive nøkkelordene som kan brukes for å optimalisere nettstedets rangering i søkemotorer.

Det viktigste med en søkeordsanalyse er at det gir bedrifter en retning å følge fra et SEO-strategisk standpunkt og hva slags type innhold man burde fokusere på. Derfor er en søkeordsanalyse det første skrittet for alle resultatskapende SEO-strategier. 

Teknisk SEO analyse

En teknisk SEO-analyse er en undersøkelse av tekniske faktorer på et nettsted som kan påvirke dets synlighet og rangering i søkemotorer. Dette inkluderer en gjennomgang av nettstedets struktur, koding og andre tekniske elementer som kan påvirke søkemotorer når de indekserer og rangerer nettsiden.

Teknisk SEO analyser er også viktige fordi den tekniske helsen på en hjemmeside må være i orden for å få resultater. Eksempler på teknisk SEO feil er 404-sider, manglende metatags og lignende. Den tekniske helsen til en side er en rangeringsfaktor og definerer hvor raskt siden til en bedrift blir indeksert av Google. Man rangerer høyere på Google sine organiske søkeresultater når den tekniske helsen til en side er god.  

Konkurrentanalyse

En konkurrentanalyse er en systematisk gjennomgang av en bedrifts direkte og indirekte konkurrenter for å identifisere deres styrker og svakheter, strategier, markedstilnærming, produkttilbud og andre relevante faktorer som påvirker kapasiteten til å konkurrere i markedet.  

Målet med en konkurrentanalyse er å oppnå en dyp forståelse av konkurransesituasjonen i markedet og identifisere muligheter og trusler for en bedrift. Fra ett SEO perspektiv gir en konkurrent analyse en god innsikt på hvilke søkeord man burde fokusere på, hvor lang tid det tar for å rangere høyere i søkemotorer og budsjett for å konkurrere.  

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat om SEO-hjelp!