Du trodde kanskje det bare var å legge fritt ut på sosialemedier? Det er ikke helt riktig! Mye styres av algoritmer hos de ulike plattformene, men det skyldes også et engasjerende innhold. Bra innhold som engasjerer skaper automatisk en større rekkevidde. Det vil igjen føre til at det innholdet som virker relevant for brukeren blir foretrukket av algoritmen. Men det som er viktig å tenke over er når målgruppen din faktisk befinner seg på sosiale medier.
Du legger ut det perfekte innlegget, men ingen ser det. Var det da verdt tiden du brukte på innlegget? For mange har det ingenting å si når de legger ut på sosiale medier, fordi de bruker plattformene til personlige formål, men om du bruker disse plattformene i bedriftsøyemed til å markedsføre bedriften din, kan timing være viktig! Realiteten er at de fleste i målgruppen din faktisk ikke engang kommer til å se det du legger ut på sosiale medier. Dette er fordi plattformen ofte har et høyt volum av innlegg og på grunn av algoritmer.
Algoritmer organiserer og skreddersyr innholdet i nyhetsstrømmen til brukeren med mål om at det skal være mest mulig interessant for brukeren. Hvis du som bruker engasjerer deg i et innlegg, vil algoritmen vise mer av innholdet du engasjerer deg i. Selv om det kanskje ikke er et magisk tidspunkt å publisere på, så har det blitt gjort research på når den “beste” tiden kan være. Nedenfor gir vi litt innsikt i nettopp disse tidene på de ulike plattformene.
Facebook har lenge blitt betegnet som Kongen av sosialemedier, og dette er ikke uten grunn! I 2021 var det 1,8 milliarder mennesker registrert på Facebook. Det finnes mange forskjellige sosiale plattformer der ute, men Facebook har lenge vært en av de mest effektive sosiale kanalene for å markedsføre virksomheten din og skape gode kunder.
· Beste tidene å poste på facebook på tvers av bransjer er på ettermiddagen fra kl. 15 og utover
· De verste tidene er på morgenen fra kl. 6-12
· Den beste dagen er lørdag
· Den verste dagen er mandag
Instagram har passert 2 milliarder brukere og er kanskje en av de mest kompliserte plattformene pga. algoritmen og bruk av hashtags. Det er nesten blitt vitenskap! Så, dersom du ønsker å gjøre det bra på Instagram bør du for all del lære deg hvordan du kan bruke plattformen til din fordel, og da spesielt med tanke på hvilket tidspunkt og dager det faktisk lønner seg å poste på.
· Beste og verste tidspunkt er identisk med facebook
· Beste dager er fredag og lørdag
· Verste dag er mandag
Men hva med alle de andre plattformene som LinkedIn, Twitter og TikTok? Gjelder de samme reglene her? Vi snakker om tre veldig forskjellige plattformer og alle tre har hvert sitt formål. Ønsker du et ungdommelig publikum er TikTok helt klart veien å gå. Men det krever noe mer i og med at man her kun legger ut videosnutter. LinkedIn er en plattform der det hovedsakelig handler om bedrifter og jobb relaterte emner. Mens Twitter er nesten som en slags hybrid mellom Facebook og LinkedIn.
Tiktok er en plattform som sirkulerer og går døgnet rundt og har blitt den foretrukne plattformen for gen-z og millenials forbrukerne.
· De beste tidene er ettermiddag fra kl. 15-21
· De beste dagene er torsdag og lørdag
· De verste dagene er mandag og tirsdag
LinkedIn er internetts største profesjonelle nettverksplattform, og er mye brukt til bedriftsoppdateringer, til å finne nye ansatte eller til å bygge og styrke dine profesjonelle relasjoner. Og profilen din kan brukes som en slags CV dersom du er på jakt etter ny jobb! Her er detenkelt å dele artikler og andre skriv til et mer “profesjonelt” publikum.
· De beste tidene er fra kl. 15-18
· De beste dagene er onsdag, lørdag og søndag
· De verste dagene er mandag og fredag
På Twitter handler det ofte om «less is more», og du kan faktisk ikke skrive mer enn 280 tegn i en twitter-post.
Det sies også at en bør oppdatere Twitter oftere enn andre sosiale nettverk, og da med mellom tre og 30 tweets per dag. Men det som er ulempen med Twitter er at postene du legger ut, ofte har kort levetid. Så derfor anbefales minimum tre poster om dagen. Gjerne en på morgen, en midtpå dagen og en på kvelden.
· Beste tiden er fra kl. 15-21
· Beste dagen å poste er fredag
· Verste tider er tidlig morgen
Selv om det er sagt å være flere optimale tidspunkt for posting av innlegg på de ulike plattformene, så er vår oppfordring å fokusere på relevant og nyttig innhold. Deretter bør man teste ulike tidspunkter og forsøke å analysere rekkevidde og engasjement. Om du ikke er den som vil bruke tiden din på dette, så hjelper vi deg gjerne! Kontakt oss på e-post support@weassist.no eller ring oss på +47 4000 5045 for en hyggelig prat.
https://blog.hubspot.com/marketing/best-times-post-pin-tweet-social-media-infographic