Du trodde kanskje det ikke hadde så mye å si hvilket tidspunkt man poster innlegg i sosiale medier så lenge man poster noe? Det er nok ikke helt riktig!
Mye av synligheten du får på sosiale medier styres av algoritmene hos de forskjellige plattformene og av hvor stor interaksjon du får på innlegget ditt. Bra innhold som engasjerer, skaper automatisk en større rekkevidde og dette er noe algoritmen tilpasser seg til. Godt innhold treffer ikke med mindre DU tilpasser deg dette, så da kommer det store spørsmålet - Når på dagen er målgruppen din på sosiale medier?
Har du lagt ut noe du var skikkelig fornøyd med, men du får ikke den interaksjonen du hadde håpet på? Da publiserte du nok ikke i forhold til engasjementet til målgruppen din. For mange har det ingen ting å si når en legger ut på sosiale medier fordi de bruker plattformene til personlige formål. Hvis du skal bruke sosiale medier til å markedsføre din bedrift kan timing være viktig! Realiteten er at de fleste i målgruppen din mest sannsynlig ikke kommer til å se det du legger ut i sosiale medier. Dette er fordi sosiale medier ofte har høyt volum av innlegg, og algoritmene tilpasser seg dette hele tiden.
For å sørge for at flest mulig av målgruppen din ser innleggene dine, er det viktig med god innsikt i hvem målgruppen din er. Tenk gjennom når målgruppen din er på jobb, skole eller lignende, og når disse har tid til å se på sosiale medier. Dersom du tilpasser postingen til deres timeplan, øker du sjansen for å nå ut til dem. Til bedrifter og ulike bransjer kan det være ulike tidspunkter som kan optimalisere treff. For eksempel kan B2B-bedifter få bedre engasjement i arbeidstiden mens B2C kan ha bedre suksess på fritiden.
Det finnes mange sosiale medieplattformer, men du burde fokusere på hvor den største andelen av målgruppen din befinner seg.
De mest populære plattformene ifølge Hubspot er:
Algoritmene organiserer og skreddersyr innholdet i nyhetsstrømmen til brukeren med mål om at det skal være mest mulig interessant for brukeren. Hvis du som bruker viser interesse i et innlegg, vil algoritmen vise mer av lignende innhold. Selv om det kanskje ikke er et magisk tidspunkt å publisere på, så er det gjort undersøkelser på når den «beste» tiden kan være å poste. Nedenfor gir vi litt innsikt i nettopp disse tidene på de ulike plattformene.
Facebook har lenge blitt betegnet som kongen av sosiale medier, og dette er ikke uten grunn. I 2025 er det registrert hele 3,07 milliarder månedlige brukere på plattformen, som er registrert data fra Meta selv og andre analyse plattformer. Det finnes mange forskjellige sosiale plattformer, men Facebook har lenge vært en av de mest effektive sosiale kanalene for å markedsføre virksomheten din og å skape gode kunder.
Instagram har passert 2 milliarder brukere og er kanskje en av de mest kompliserte plattformene for bedrifter grunnet algoritmer og bruken av hashtags. Dette er noe Meta selv rapporterte i 2022. Dersom du ønsker å gjøre det bra på Instagram bør du for all del lære deg hvordan du kan bruke plattformen til din fordel, og da spesielt med tanke på hvilke tidspunkt og dager det faktisk lønner seg å poste på.
Men hva med alle de andre plattformene som LinkedIn, X og TikTok? Gjelder de samme reglene her?
Vi snakker ner om tre veldig forskjellige plattformer med tre ulike formål. Ønsker du et ungdommelig publikum er TikTok helt klart veien å gå, men det krever noe mer ettersom det er fokus på korte videosnutter. LinkedIn er en plattform der det hovedsakelig handler om bedrifter og jobb-relaterte emner samt nettverksbygging. X kan ses på som en slags hybrid mellom Facebook og LinkedIn.
TikTok er en plattform som sirkulerer og går døgnet rundt, og har blitt den plattformen som foretrekkes av gen-z og millenials-forbrukere.
LinkedIn er internetts største profesjonelle nettverksplattform og er mye brukt til bedriftsoppdateringer, til å finne nye ansatte eller til å bygge og styrke dine profesjonelle relasjoner. LinkedIn-profilen din kan bli en slags CV dersom du er på jakt etter ny jobb! Her er det enkelt å dele artikler og andre skriv til et mer «profesjonelt» publikum.
Dette er noe LinkedIn selv rapporterer, og du kan lese mer om det her.
På X handler det ofte om «less is more», og du kan faktisk ikke skrive mer enn 280 tegn i en X-post.
Det sies også at du bør oppdatere X oftere enn andre sosiale nettverk, og da med mellom tre og 30 «tweets» per dag. Det som er ulempen med X, er at postene du legger ut ofte har kort levetid. Derfor anbefales det minimum tre poster om dagen. Gjerne en på morgenen, en midt på dagen og en mot kvelden.
Ifølge SSB bruker den Norske befolkningen sosiale medier mest mellom 07.30-08.30 og har en stor økning fra 14.30 til 22.00 i hverdager (mandag til torsdag).
På lørdager er sosiale medier mest i bruk fra klokken 07.00 til 13.00 og gradvis fra 13.30 til 23.30. Tallene viser hovedsakelig personer mellom 9-79 år.
Overordnet statistikk over norske sosiale medievaner og aktivitetstider:
De beste dagene å poste på er tirsdag, onsdag og torsdag. Dette er grunnet at de fleste allerede har kommet i gang med uken, og at de etter hvert faller mer til ro og trenger å koble av. Medium gode dager er mandag og fredag på morgenen, og tidlig ettermiddag på fredagen. Dette er grunnet jobb og starten på helg.
De dårligste dagene å publisere på sosiale medier er overraskende nok lørdager og søndager. Dette er grunnet at mange bruker tid på fritidsaktiviteter og forbereder seg på en ny uke.
Selv om det er flere gunstige tidspunkt for posting av innlegg på de ulike plattformene, så er vår oppfordring i WeAssist å fokusere på kvalitetsinnhold som er relevant og innsiktsfullt. Deretter bør man teste posting på ulike tidspunkter og forsøke å analysere rekkevidde og engasjement på innleggene.