Norway
Danmark

Design på nettside – dette bør du tenke på

June 28, 2023

WeAssist

En dårlig nettside kan sammenlignes med å bli tatt i mot av en dårlig kundebehandler når man kommer inn i en butikk. Og hva gjør du da? Jo, som regel går du ut igjen. En nettside er med på å gi et førsteinntrykk av bedriften din, da i form av hvilkeslutninger kunden kan ta når det kommer til varemerket deres og bedriften som helhet.

Den er en stor del av bedriftens ansikt utad, og det er utrolig viktig at nettsiden gir et riktig bilde av både selskapet og tjenestene som leveres. Under har vi samlet noen punkter som vi mener er ideelt å tenke over når man lager en nettside.

·     Det visuelle inntrykket

·     Brukervennlighet

·     Enkel og effektiv navigasjon

·     Godt og relevant innhold

·     Kontaktinformasjon

·     Oppdatert innhold (bør gjøres kontinuerlig)

Det visuelle

Nettsiden må være tiltrekkende og innbydende, og ha et enkelt og intuitivt design for å fange oppmerksomheten til de besøkende. Bilder er et svært viktig visuelt virkemiddel. Og da er det viktig med unike bilder med høy kvalitet. Det henger også sammen med markedsføringen som er med på å gi kunden et inntrykk som den husker til neste gang. En anbefaling er å la en designer sette opp sidene i første omgang, slik at presentasjonen av nettsiden blir gjort på best mulig måte. Når struktur, bilder og oppsett er avklart, gir dette et godtutgangspunkt til å redigere neste gang.

  

Brukervennlighet

Nettsiden bør være laget med et design som gjør det raskt og enkelt for målgruppen å finne frem til det de leter etter. Den bør være godt organisert, lett å navigere, oversiktlig/konsis, moderne (med hensyn til stil og layout) og funksjonell. Samtidig som informasjon om åpningstider, plassering og kontaktinformasjon skal være enkelt å finne. Man bør ikke overbelaste brukeren med informasjon, men forsøke å etterlate den med det inntrykket du ønsker at de skal sitte igjen med. Tenk kvalitet over kvantitet.

 

Enkel og effektiv navigasjon

Det skal være enkelt for brukeren å finne det den leter etter, samtidig som dere bør ha et klart og tydelig formål med hver enkelt tjeneste side. Dere bør ha det klart hvem målgruppen deres er og hva målgruppen skal finne på nettsiden deres. Skal nettsiden selge, informere eller underholde? Derfor er det viktig med god og tydelig struktur på siden, med oversikt over hva dere har å tilby. Raske lastehastigheter er også viktig slik at det er enkelt for alle å bevege seg fra side til side.

Godt og relevant innhold

Innholdsproduksjon er noe av det viktigste å opprettholde på en nettside, fordi det er med på å gi en høy score i søkeresultat. Bruk ett tema per side for god søkemotoroptimalisering, og for å ha en ryddig nettside. Bruk keywords (nøkkelord) som kjennetegner det målgruppen søker etter. Det er uttrykk/ fraser man kan bruke når man skriver om ulike temaer. Dette er med på å skape god søkemotoroptimalisering, og er med på å avgjøre hvordan man blir rangert i Google. Nyttig og relevant innhold hjelper til både med å tiltrekke, beholde og engasjere publikum, noe som vil føre til  trafikk på nettsiden.

Kontaktinformasjon - vær tilgjengelig for kunden

Vær tilgjengelig på de kanalene som kunden bruker. Det kan være på telefon, e-post, chat og i sosiale medier. Her bør dere sette opp en enkel og strukturert rutine på hvordan dere kan håndtere henvendelsene deres derfra. Vis at brukeren blir sett og hørt, og fortell at dere har mottatt henvendelsen deres! Uavhengig av hvilken kanal det er på. Da sitter man igjen med et inntrykk av at noen tar tak i saken de har meldt inn, noe som er veldig positivt.

Oppdatert innhold

Samfunnet er alltid under utvikling, og det kommer hele tiden nye trender. Av den grunn bør en nettside stadig være under utvikling, slik at den ikke blir utdatert. Ved å oppdatere innholdet på nettsiden regelmessig kommer det tydelig frem at den er aktiv.

Vi kan bistå med alt fra grafisk design til utvikling og vedlikehold av nettsider og nettbutikker. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat.

Trenger du en stødig partner for ditt neste prosjekt?

Vi er ekspertene du kan stole på.

Kontakt oss her!

Vil du lese mer?

Se alle artikler
Se alle artikler